Toimintaohjeistus nuohouksesta päivittynyt 31.3.2020.
Nuohousalan Keskusliiton ohjeistus, vetoomus ja toimintatapa on, ettei nuohouspalvelua markkinoida toistaiseksi.
Toimintaohjeistus 31.3. lähtien toistaiseksi 13.5. saakka (poikkeusolojen aikaan):
Markkinointi keskeytetään. Asiakkaan kanssa sovitaan nuohouksen siirtämisestä myöhemmälle. Vain aivan välttämättömimmät, palo- ja asumisturvallisuutta sekä huoltovarmuutta uhkaavat käynnit voidaan tehdä.
- Nuohoukset tehdään vain, jos siihen on todellinen tarve.
- Kun asiakas ottaa yhteyttä, käynnin tarve arvioidaan huolellisesti. Palo- ja asumisturvallisuus sekä henkilöturvallisuus ovat lähtökohtana.
- Onko tulisijan käyttö välttämätöntä poikkeusoloissa?
- Jos arvioinnin tuloksena on selvä tarve nuohoojan käynnille, noudatetaan kontaktitonta toimintamallia, jossa asiakas joko ohjataan eri huoneistoon tai kerrokseen toimenpiteiden ajaksi. Lisäksi nuohooja huolehtii tehostetusta hygieniasta.
Huomioita, jotka voivat johtaa välttämättömään nuohouskäyntiin palo- ja asumisturvallisuuden ja henkilöturvallisuuden sekä huoltovarmuuden kannalta:
- Tulisija tai hormi ei vedä, ei toimi kunnolla
- Voimakas savun haju tai häkäpitoisuus sisällä (häkävaara)
- Näkyvä vaurio tai normaalista poikkeava kuumeneminen tulisijassa tai savuhormissa tai sen osissa
- Tulisijan tai savuhormin ympärillä olevien rakenteiden normaalista poikkeava kuumeneminen
- Tulisijan käyttö päälämmitysjärjestelmänä välttämätön estämään esim. kiinteistön muiden järjestelmien jäätymisen aiheuttamat vahingot
- Nokipalohavainto (vaatii 112 ilmoituksen heti)
Sisäministeriö linjaa tiedotustaan nuohouksesta seuraavasti:
Pääviesti: Sisäministeriön pelastusosasto suosittaa kiinteistöjen nuohouksen siirtämistä myöhempään ajankohtaan, ellei nuohouksen tekeminen ole juuri nyt välttämätöntä.
Valtioneuvosto on linjannut, että perussairaita ja kaikkia yli 70-vuotiaita koskee velvoite pysyä mahdollisuuksien mukaan erillään lähikontakteista muiden ihmisten kanssa. Sosiaalisten lähikontaktien vähentäminen minimiin koskee meitä kaikkia ja ihmisiä kehotetaan pysymään kotonaan.
Tätä samaa linjaa on syytä noudattaa myös palveluntarjonnassa ja vetäytyä markkinoinnista. Tässä kohtaa ainoa vastuullinen teko on pidättäytyä ihmiskontakteista.